نقد و بررسی FIFA 21

دوباره مثل هر سال کمپانی Electronic Arts یا به اختصار EA بازی جدیدی از سری بازی های FIFA روانه بازار کرده است. FIFA در کنار PES از کمپانی KONAMI از محبوب ترین بازی های شبیه سازی فوتبال محسوب می شود. EA امسال با ارائه FIFA 21 قابلیت های جدیدی بعد از چند سال تکرار مکررات به این بازی ورزشی اضافه کرده است تا فصل جدیدی در سری بازی های FIFA رقم بزند.

نقد و بررسی FIFA 21

FIFA 21 نه تنها برای نسل قدیم کنسول های بازی مثل PS4 و Xbox One، بلکه برای نسل جدید یعنی PS5 و Xbox Series X,S نیز در دسترس است تا بتوانید جدیدترین نوآوری های EA را در کنسول های پیشرفته خود تجربه کنید.

امسال تصویر کاور بازی به کیلیان امباپه، بازیکن فرانسوی تیم PSG اختصاص دارد، در تمامی نسخه های بازی از جمله Ultimate و Champions edition از تصویر این ستاره فوتبال استفاده شده است.

نقد و بررسی FIFA 21

در این بازی، مدهای آشنا مثل FIFA Ultimate Team و Career Mode دچار کمی تغییرات شده اند و بهبود یافته اند و مد تازه وارد VOLTA از FIFA 20 به FIFA 21 منتقل شده است تا همچنان مثل سال گذشته در خیابان ها و زمین های کوچک هم بتوانید فوتبال بازی کنید و مهارت های تکنیکی خود را به نمایش بگذارید.

دینامیک و گیم پلی بازی نیز تغییراتی داشته است، از دریبلینگ گرفته تا تاکتیک های تهاجمی و ضربات سر همگی در راستای رسیدن به گل های بیشتر بهبود یافته اند و تجربه ای جدید برای شما رقم خواهند زد.
EA با گوش دادن به نظرات و نقدهای کاربران و گیمرها از سراسر دنیا تغییراتی در سبک بازی ایجاد کرده است که در ادامه به آن می پردازیم.

دریبل های سریع

نقد و بررسی FIFA 21

سیستم جدید دربیل های سرعتی به شما اجازه می دهد خلاقیت خود را در موقعیت های حساس به نمایش بگذارید. با حرکت سریع پا، کنترل بیشتر بروی توپ و حرکات جدید مهارتی مثل رد کردن توپ با یک پا از پشت پای دیگر، مدافعان را پشت سر بگذارید.
با اینکه این سیستم دریبلینگ جذاب به نظر می رسد ولی به دلیل تغییر دینامیک بازی کنترل و قدرت حمل توپ کمی کاهش پیدا کرده است و حرفه ای های دریبلینگ کمی با مشکل مواجه می شوند.

جایگیری

نقد و بررسی FIFA 21

در FIFA 21 هوشیاری بازیکنان در جایگیری افزایش یافته است و موجب می شود که هر بازیکن با توجه به شخصیت و سبک بازی خود در دنیای واقعی، خود را در زمان مناسب در موقعیت مناسب قرار دهد. در بازی هر بازیکن با توجه به درک خود از زمین بازی و نوع بازی خود در دنیای واقعی عکس العمل نشان می دهد، مهاجم های تراز اول دنیای فوتبال در حملات با دفاع آخر حریف در یک خط حرکت می کنند تا در موقعیت آفساید قرار نگیرند، بازی سازها به دنبال فضا برای دادن پاس در عمق خواهند بود و هافبک ها خود را در مسیر پاس های احتمالی حریف قرار می دهند تا در میانه میدان توپ گیری کنند.

جهت دهی به حرکت بازیکن

با استفاده از آنالوگ سمت راست می توانید کنترل کامل حرکت بازیکنان خود در هنگام حمله را به دست بگیرید. در هر موقتی که باشید می توانید به صورت همزمان همانطور که کنترل یک بازیکن را در اختیار دارید با جهت دادن به آنالوگ راست به نزدیک ترین بازیکن بگویید که به کدام سمت حرکت کند. در بازی های قبلی با سیستم یک-دو آشنا شده اید ولی در این بازی این تاکتیک به سطح بالاتری رسیده است، وقتی با یک بازیکن مشغول حرکت هستید و به هم تیمی خود پاس می دهید می توانید با آنالوگ سمت راست بعد از فشردن دکمه پاس، جهت حرکت آن بازیکنی که پاس داده است را تعیین کنید. با این قابلیت دیگر نیازی به تکیه به هوش مصنوعی بازی برای شکل دادن به حمله خود ندارید، اگر فکر می کنید که سمت بالای زمین فضای بازتری دارد می توانید آنالوگ راست را به همان سمت بگیرید، پاس بدهید و ببینید که بازیکن شما در همان سمت حرکت می کند تا خود را در موقعیت مورد نظر شما قرار دهد، حالا با یک پاس دیگر او را صاحب توپ می کنید و می توانید به هوش تاکتیکی خود آفرین بگویید.

نقد و بررسی FIFA 21

همچنین می توانید با فشار دادن همزمان دو اهرم آنالوگ کنترل خود را بروی یک بازیکن قفل کنید. این کار به شما اجازه می دهد که حرکت آن بازیکن مورد نظر را کنترل کنید، بقیه تیم توسط هوش مصنوعی بازی کنترل می شوند و شما تنها کنترل یک نفر را به عهده دارید. می توانید با فشردن دکمه های پاس، سانتر و … از هم تیمی ها درخواست توپ کنید. هر لحظه هم که بخواهید دوباره با فشردن دو آنالوگ به صورت همزمان، کنترل از حالت قفل خارج می شود و به حالت عادی برمی گردد.

برخوردهای طبیعی

نقد و بررسی FIFA 21

تا به حال در بازی های FIFA به کرات برخوردهای عجیب و غیر واقعی بازیکن ها را مشاهده کرده اید. شاید مدافع شما به تیر دروازه خورده است و نقش زمین شده است یا پای یک بازیکن به دروازه بان گیر کرده است و زمین خورده است. در FIFA 21 سیستم عکس العمل های بازیکنان پیشرفت قابل توجهی داشته است، بازیکنان به راحتی از روی بازیکنانی که زمین خورده اند می پرند و از برخورد جلوگیری می کنند. وقتی در محوطه جریمه برای رد کردن توپ از خط دروازه می جنگید دیگر شاهد اتفاقات غیر طبیعی و برخوردهای عجیب نخواهید بود.

اصول اساسی فوتبال

نقد و بررسی FIFA 21

مهم ترین پایه های فوتبال مثل پاس، دفع توپ، عکس العمل بازیکنان و ضربات سر، همگی در این بازی بهبود یافته اند. میزان قدرت پاس خود را می توانید با توجه به فاصله و جایگیری حریف تنظیم کنید، سیستم عملکرد مدافعان در دفع توپ و بلوکه کردن شوت ها و سانترها واقعی تر شده است و عکس العمل بازیکنان نسبت به دستورات شما سریعتر و دقیق تر شده است. جهت هد زدن در این بازی کاملا در اختیار شماست و بازیکن دقیقا به همان سمتی ضربه سر خواهد زد که شما نشانه گرفته اید.
سیستم فینیشینگ یا تمام کنندگی در بازی بسیار راحت تر شده است و می توانید مطمئن باشید که در موقعیت های تک به تک با نشانه گرفتن سمت مخالف همیشه به گل خواهید رسید. این سادگی گل زدن همچنین به ضربات سر تعمیم داده شده است و نسبت به بازی های قبلی درصد بالایی از سانترها به گل می انجامند. این ساده گل زدن، کمی FIFA 21 را از یک بازی شبیه سازی و وفادار به واقعیت، به سمت یک بازی سرگرم کننده و فانتزی سوق داده است.

نقد و بررسی FIFA 21

برخلاف پیشرفت های زیاد در گل زدن، سیستم دفاعی تغییر چشمگیری نداشته است و در بعضی موارد مثل بلوکه کردن سانترهای قدرتی، مدافعان کاملا خنثی عمل می کنند و شما را نا امید خواهند کرد.

یک اتفاق خوب در گیم پلی بازی امکان خاموش کردن حرکات اتوماتیک است، در این بازی برخلاف فیفاهای قبلی می توانید دفع توپ ، پاس پشت پا و تکل اتوماتیک را خاموش کنید تا کنترل بازیکنان کاملا در اختیار شما باشد.

در بیرون کشیدن دروازه بان بسیار دقت کنید، چرا که ممکن است اشتباهات مرگباری از دروازه بان سر بزند. این مشکل قاعدتاً در آپدیت های بعدی برطرف خواهد شد ولی در حال حاضر بسیار ناراحت کننده و عجیب است.

Career Mode

نقد و بررسی FIFA 21

یکی از پرطرفدارترین حالت بازی FIFA، Career mode است .در Career mode این بازی نیز تغییراتی رخ داده است تا از مدیریت یک باشگاه، تجربه نزدیک تری به واقعیت داشته باشد.

جذاب ترین نوآوری FIFA 21 اضافه کردن حالت match SIM interactive است. در بازی های قبلی شما می توانستید یک مسابقه را بدون اینکه واقعا آن را بازی کنید به صورت اتوماتیک شبیه سازی کنید، نتیجه را ببینید و فصل را ادامه دهید اما در FIFA 21 می توانید مسابقه را به صورت تعاملی شبیه سازی کنید. با انتخاب این حالت یک زمین فوتبال به صورت شماتیک از بالا به شما نشان داده می شود و جریان بازی با نقطه های رنگی که نماد بازیکنان هستند نمایش داده می شود. همچنین در هر لحظه که اراده کنید می توانید وارد بازی شوید و کنترل تیم را بر عهده بگیرید. فکر می کنید که تیم شما در شبیه سازی عملکرد خوبی ندارد یا حس می کنید تنها کسی که می تواند ضربات ایستگاهی را گل کند خودتان هستید؟ شبیه سازی متوقف کنید و خود وارد میدان شوید.

نقد و بررسی FIFA 21

پیشرفت و جهت دهی به مهارت های بازیکنان در باشگاه کاملا در اختیار شماست. با اضافه شدن تمرین های شخصی می توانید به هر بازیکن یک تمرین اختصاصی بدهید، دوست دارید هافبک گلزن خود را به یک مهاجم شش دانگ تبدیل کنید؟ با تمرین دادن به او راه پیشرفت را برایش هموار کنید و ستاره ای جدید برای باشگاه خود بسازید.

نقد و بررسی FIFA 21

ویژگی جدیدی به نام هشیاری (sharpness) به خصوصیات بازیکنان اضافه شده است. این ویژگی تعیین می کند که بازیکن در مواقع حساس و مسابقات بزرگ تا چه حد به عملکرد ایده آل خود نزدیک است. به تقویم بازی ها نگاه کنید و روزهای خالی را با تمرین های متنوع پر کنید تا اعضای تیم همیشه در هشیارترین حالت خود قرار داشته باشند. احتمال اجرای تکل های صحیح و تعیین کننده با میزان هشیاری مدافعان رابطه مستقیم دارد و یا میزان هشیاری مهاجم شماست که تعیین می کند یک حمله در دقیقه 90 گل می شود یا نه. به تمرین های تیم خود بها بدهید، هر تمرین در واقع یک بازی کوچک است که هدف خاصی دارد، از تمرین پاس گرفته تا شوت به سمت چارچوب. می توانید این تمرین ها را خودتان بازی کنید یا به صورت اتوماتیک رد کنید. حالت Career هنوز از وجود منوهای زیاد و غیر ضروری رنج می برد، برای رد کردن تمرین ها هر کدام را باید جداگانه انتخاب کنید، یا به تقویم رفته و چند تمرین را یکجا انتخاب کنید و رد کنید که این کار هم باز زمان بر است و خسته کننده.

نقد و بررسی FIFA 21

سیستم خرید و فروش بازیکنان در FIFA 21 بسیار به واقعیت نزدیک تر شده است. می توانید یک بازیکن قرضی به خدمت بگیرید و بند خرید در آینده را به قراداد اضافه کنید تا مطمئن باشید که اگر استعداد جدیدی کشف کرده اید، او را در باشگاه نگه دارید. مذاکرات خرید و فروش به صورت سینماتیک برای شما به نمایش در می آیند و انتخاب های شما در نحوه مذاکره تاثیر گذار است. این سبک جدید شما را واقعی تر از همیشه در دنیای نقل و انتقالات فوتبال درگیر می کند ولی از آنجایی که روند این مذاکرات تنوع چندانی ندارد بعد از چند بار خسته کننده خواهد شد.

VOLTA FOOTBALL

نقد و بررسی FIFA 21

با معرفی VOLTA در فیفا 20 ، سبک جدیدی به بازی های فوتبال FIFA اضافه شد و این مد در FIFA 21 نیز ادامه دارد. برای این مد یک حالت داستانی کوچک به نام Debut ساخته شده است تا شما را به همراه فوتبالیست های افسانه ای، Kaka و Lisa Zimuche با دنیای فوتبال خیابانی آشنا کند.

نقد و بررسی FIFA 21

همچنین شش زمین جدید به بازی اضافه شده است تا تعداد زمین ها به 23 برسد، می توانید در مرکز شهر سائوپائولو، خیابان های بتنی میلان، زمین بازی پر از تکنولوژی دوبی و … مهارت های خود را به نمایش بگذارید. زمین های مختلف شامل زمین های فوتسالی، دیواردار دروازه کوچک و بدون دیوار دروازه کوچک، می شوند. می توانید به صورت 3 به 3 بدون دروازه بان، 4 به 4 عادی، 4 به 4 بدون دروازه بان، 5 به 5 و حالت استاندارد فوتسال بازی کنید.
می توانید حداکثر با سه دوست خود به صورت Local تیم شوید یا به صورت آنلاین در رقابت های 5 به 5 شرکت کنید ، امتیاز کسب کنید، پیشرفت کنید و آواتار VOLTA خود را شخصی سازی کنید. همچنین می توانید سطح خود را در مقابل ستاره های فوتبال در مد جدید Featured Battles محک بزنید. در این مد تیم هایی متشکل از ستارگان یا تیم های منتخب دیگر بازیکنان VOLTA به صورت آفلاین در مقابل شما قرار می گیرند و شما با شکست آن ها امتیاز می گیرید.

FIFA Ultimate Team

نقد و بررسی FIFA 21

امسال در مد محبوب و آنلاین FIFA Ultimate Team یا همان FUT تغییراتی ایجاد شده است تا از بازی لذت بیشتری ببرید و همچنین سریع تر بازی کنید. در FUT شما می توانید تیم رویایی خود را بسازید، بازیکنان مختلف را از سراسر لیگ های دنیا و حتی زمان های مختلف به خدمت بگیرید، وزشگاه، لباس، آرم باشگاه و حتی صدای تشویق هواداران را شخصی سازی کنید و با دیگر اعضا مسابقه دهید.

برای به خدمت گرفتن بازیکن ها مثل همیشه باید پک های مختلفی تهیه کنید و از فوتبالیست های موجود در پک در ترکیب خود استفاده کنید، در طول بازی شما آیتم ها و بازیکنان متنوعی با پیشرفت خود خواهید گرفت ولی بازیکنان رده بالا مثل همیشه در پک های پولی قرار دارند و احتمال اینکه شما بدون خرج کردن پول صاحب آن ها شوید متاسفانه کم است. این سیاست EA که باعث می شود پول در قدرت تیم شما موثر باشد در فیفاهای قبلی نیز وجود داشت و هنوز ادامه دارد. اما ویژگی های جدید FUT باعث می شود که تجربه سرگرم کننده تری نسبت به گذشته از این مد بازی داشته باشید.

نقد و بررسی FIFA 21

شما می توانید با حالت جدید Co-Op به همراه یک دوست خود به صورت آنلاین در مقابل دیگر تیم ها قرار بگیرید و از یک بازی دو نفره در FUT برای اولین بار لذت ببرید. اهداف های اختصاصی Co-Op را با دوست خود تکمیل کنید و در بازی پیشرفت کنید.

با شرکت در رویدادهای جمعی و تیمی (TEAM EVENTS و COMMUNITY EVENTS) به صورت یک تیم یا یک گروه از تیم های مختلف برای رسیدن به جوایز متنوع مثل سکه و پک های بازی تلاش کنید. این رویدادها بر اساس اتفاقات واقعی در دنیای فوتبال ایجاد می شوند و دائماً تغییر می کنند. اگر فقط با تیم خود به تنهایی در رویداد شرکت کنید جوایز برای شماست و اگر در یک رویداد جمعی شرکت کنید، اگر گروه به اهداف تعیین شده برسد، کل تیم های شرکت کننده جایزه دریافت می کنند.

آیتم های فیتنس بازیکنان از FUT حذف شده است تا تمرکز شما از مدیریت بازیکنان برداشته شود و بیشتر به بازی بپردازید. همچنین مربیان فرعی و آیتم های تمرین حذف شده اند و دیگر زمان شما صرف آیتم های دست و پا گیر نمی شود. خوشحالی بعد از گل بازیکنان کوتاه تر شده است، تصاویر بازپخش گل کمتر شده اند و بعد از توقف، بازی سریعتر شروع می شود تا تجربه مسابقات FUT برای شما از همیشه سریعتر باشد.

نقد و بررسی FIFA 21

100 بازیکن افسانه ای تاریخ فوتبال به FUT اضافه شده اند تا بتوانید تیم خود را با بهترین بهترین ها به اوج افتخار برسانید لیست این صد فوتبالیست برتر به همراه قدرت و پست آن ها در ادامه فهرست شده است (قدرت بازیکنان جدید هنوز تایید نشده است):

Eric Cantona (جدید)/Peter Cech (جدید)/Ashley Cole (جدید)/Samuel Eto’o (جدید)/Phillip Lahm (جدید)/Ferenc Puskas (جدید)/Bastian Schweinsteiger (جدید)/Davor Sucker (جدید)/Fernando Torres (جدید)/Nemanja Vidic (جدید)/Xavi (جدید)/Pelé 98 CAM/Maradona 97 CAM/Ronaldo 96 ST/Cruyff 94 CF/Ronaldinho 94 LW/Yashin 94 GK/Maldini 94 CB/Eusébio 93 CF/Baggio 93 CAM/Best 93 RW/Baresi 93 CB/Henry 93 ST/Gullit 93 CF/Matthaus 93 CM/Rivaldo 92 LW/Raúl 92 CF/Cannavaro 92 CB/Butragueno 92 ST/Lineker 92 ST/Figo 92 RW/Moore 92 CB/Stoichkov 92 ST/Van Nistelrooy 92 ST/Schmeichel 92 GK/Puyol 92 CB/Del Piero 92 CF/Bergkamp 92 CF/Zanetti 92 RB/Nesta 92 CB/Hierro 91 CB/Nedved 91 LM/Scholes 91 CM/Socrates 91 CAM/Trezeguet 91 ST/Seedorf 91 CAM/Gerrard 91 CM/Ballack 91 CM/Viera 91 CM/Roberto Carlos 91 LB/Owen 91 ST/Marco Van Basten ST/Van Der Sar 91 GK/Kluivert 91 ST/Pires 91 LM/Shevchenko 91 ST/Shearer 91 ST/Desailly 91 CB/Blanc 91 CB/Laudrup 91 CAM/Lampard 90 CM/Makélélé 90 CDM/Veron 90 CM/Zola 90 CF/Ferdinand 90 CB/Deco 90 CM/Inzaghi 90 ST/Overmars 90 LM/Larsson 90 ST/Petit 90 CDM/Hernandez 90 ST/Rui Costa 90 CAM/Rijkaard 90 CDM/Litmanen 90 CAM/Crespo 90 ST/Gattuso 89 CDM/Campbell 89 CB/Nakata 88 CAM

 

نقد و بررسی FIFA 21

 

می توان گفت که EA با تغییرات و افزودن برخی ویژگی ها به FIFA 21 سعی دارد که جهت جدیدی برای سیر تکامل سری بازی های FIFA تعریف کند. گیم پلی بازی به صورتی تغییر پیدا کرده که شاهد گل های بیشتری هستیم، مد Career تخصصی تر شده است و FUT جذاب تر شده است. در کل می توان گفت که این بازی ارزش یک سال بازی کردن را دارد و شما را به روش های مختلف سرگرم می کند. FIFA 21 به عنوان یک شبیه سازی فوتبال که تمام باشگاه ها و مسابقات مهم فوتبال را لایسنس کرده است و حتی فوتبال خیابانی را در خود جای داده است، شما را نا امید نخواهد کرد.

دیدگاهی در مورد “نقد و بررسی FIFA 21

  1. modiram1 گفت:

    34ty345gt

  2. علی گفت:

    خیلی خوب بود

    1. علی گفت:

      ????

  3. پريسا گفت:

    این بازی مورد علاقه منه. مرسی از مطالب مفیدتون????

نظرات بسته شده اند

تمامی حقوق برای پی اس پارسی محفوظ است.